1. Home /
  2. Martial arts school /
  3. Centre Gishinkan


Category

General Information

Locality: Saint-Hubert, Quebec

Phone: +1 450-656-4440



Address: 5575 Boul. Maricourt J3Y 7M2 Saint-Hubert, QC, Canada

Website: www.alain-martin.com

Likes: 130

Reviews

Add review



Facebook Blog

Centre Gishinkan 29.12.2020

Bonjour à tous les membres de Todokai International, Je tiens à vous informer que j'ai mis sur le site Todokai International sur FaceBook le kata Jion ainsi que... les explications des mouvements. Pour tous ceux désirant avoir accès aux capsules, vous devez en faire la demande et être membre de Todokai International. Good morming to all members of the International Todokai, I have posted on the Todokai International site of FaceBook, the kata Jion and the explanations of the movements. For the ones who wishes to have access to the videos, you have to ask for it and to be member of the International Todokai.

Centre Gishinkan 09.12.2020

The most important Karate master in history! ( )

Centre Gishinkan 19.11.2020

Totally Love the confidence this instructor is instilling. She’s a beast!!!

Centre Gishinkan 12.11.2020

Bonjour les amis de Covid19 Karaté. Aujourd'hui, je présente la sélection québécoise du 13 novembre 1993 avec: : Marc Hamon, Ralph Doliscat, Richard Calamatas, ...Yaro Tarana, Gerard Lauziere, Guy Brodeur, Alain Bellavance, et Alain Tremblay. Avec la participation d' Alain Faucher Todokai comme arbitre central. Profitez et partagez. Philip Calamatas (Todokai Montréal) : Hello Friends of Covid19 Karaté. Today, I am presenting the the November 13 1993 Quebec selection featuring: : Marc Hamon, Ralph Doliscat, Richard Calamatas, Yaro Tarana, Gerard Lauziere, Guy Brodeur, Alain Bellavance, and Alain Tremblay. With the participation of Alain Faucher Todokai as center referee. Enjoy and please share. Philip Calamatas (Todokai Montréal) See more

Centre Gishinkan 31.10.2020

Capsule: Heian Nidan et points importants. Nous retrouvons les mêmes déplacements en Kokutsu dachi et Shuto Uke dans le kata Kanku Dai. De plus, nous devons app...rofondir et comprendre les mouvements de blocage Chudan Soto Uke en Gyaku Hanmi. Ces mouvements des hanches se retrouvent dans le kata Bassaï Dai. Bon travail. See more

Centre Gishinkan 26.10.2020

Bonne lecture et bonne réflexion Alain Faucher, 9e dan instructeur-chef, Todokai International... Le Karaté Le karaté est un terme japonais signifiant ‘main vide’ et désignant la discipline de combat, l’art martial, la méthode d’autodéfense, originaire d’Okinawa, faite de multiples techniques particulières de coup frappés des membres supérieurs et inférieurs, dans le but de mettre hors de combat l’adversaire dans un minimum de temps et de coups. Dans sa forme caractéristique, le karaté est une escrime orientale particulière des bras et des jambes, les deux servants à parer une attaque ou à riposter, il est complété par des techniques de luxations, de projection et de renversement. À l’entraînement, comme en compétition sportive, les coups portés sont toujours rigoureusement retenus avant l’impact. Il existe plusieurs approches philosophiques en Karaté, nous nous limiterons à l’approche du Karaté Shotokan de la Todokai International. En d’autres mots, il faut placer notre corps dans une position et une posture où le coup, la parade utilisée engendra le maximum de puissance tout en minimisant l’effort. Pour exécuter la technique à son maximum, il nous faut maîtriser les phases d’apprentissage, les étapes d’apprentissage et les principes de biomécanique appliqués au corps humain. De plus, la puissance maximum à la fin de la technique sera d’autant plus grande que la vitesse d’exécution de la technique sera, elle aussi, grande. Lors de l’exécution d’une technique, nous avons le choix de l’exécuter dans le système statique ou le système cinétique. Par ailleurs, si la technique est faite dans le système cinétique, nous devons nous déplacer le plus rapidement afin que le moment où nous sommes en position précaire soit minimisé. Au-delà de l’aspect physique du mouvement, les attitudes mentales, essence même de l’art martial, doivent être développées à leur maximum, car en Karaté, il n’y a pas de seconde chance, toutes formes d’énergie physiques et mentales doivent être canalisées à un endroit précis. Afin de mieux exécuter les techniques, nous devons nous entraîner sous les trois systèmes d’énergie (anaérobie alactique, anaérobie lactique et aérobie). De son côté, le Karaté se subdivise en trois formes : les techniques de base ou Kihons, les chorégraphies ou Katas, les assauts ou Kumités. Nous pouvons faire le lien entre les formes en Karaté et les entraînements en utilisant les systèmes énergétiques. Les Kihons se font en anaérobie alactique (P.A.A. et C.A.A.), car ce sont des techniques exécutées afin de développer la puissance et la vitesse dans un temps variant entre zéro et quinze secondes. Les Katas sont des chorégraphies représentant des défenses et des attaques (combats imaginaires) dans l’espace et doivent être exécutés à un certain rythme, la durée d’un kata varie entre trente-cinq et quatre-vingt-dix secondes. Les katas se subdivisent en deux familles : les Shorei gatas ou katas de puissance et les Shorin gatas ou katas de vitesse (ici, vitesse ne signifie pas de les exécuter le plus rapidement que possible). Ce qui correspond au système anaérobique lactique (P.A.L. et C.A.L.). Les assauts se subdivisent en deux catégories : les assauts de base ou Kihon Kumité et l’assaut libre ou Jyuy Kumité. Lors des assauts de base ou Kihon Kumité, nous contrôlons les incertitudes spatiales, événementielles et temporelles. Les assauts de base ont des degrés de difficultés progressives et chaque participant joue à tour de rôle l’attaquant et l’attaqué. L’assaut libre ou Jyuy Kumité est un combat libre dont la durée peut varier en fonction des pratiquants Le but du Jyuy Kumité se veut un échange où les adversaires jouent les rôles offensifs et défensifs en même temps. L’assaut libre devrait durer au minimum trois minutes et impliquerait, ainsi, le système aérobie. Lors des compétitions, en combat, le Shiai est utilisé. Le Shiai se veut un amalgame entre les Kihons Kumité et le Jyuy Kumité soit par des déplacements souples fait en aérobie précédent les attaques ou les défenses qui, eux, sont exécutés en anaérobie. Le Shiai est un combat où des points sont alloués afin de déterminer le gagnant, le but est de comparer nos acquis avec d’autres pratiquants. Le tout se fait sans contact. En plus, tout athlète a besoin de rétroaction et d’éléments stimulants afin de percevoir son évolution : pour cela, les rôles du Maître et des instructeurs sont primordiaux dans la motivation de l’athlète et dans les indications des facteurs affectant ses acquisitions motrices. En Karaté, les grades de Kyus sont décernés pour les acquis de base, les Dans sont pour les acquis supérieurs. Selon moi, chaque association sérieuse se doit de former des instructeurs de qualité et proposer des mises à jour à ces derniers, car la science poursuit son évolution. Ce qui fut bon hier ne veut pas dire que cela sera bon demain. Sachant l’importance des systèmes d’énergie impliqués en Karaté, nous devons régénérer le fluide énergétique à l’intérieur de nos muscles et pour cela, l’alimentation saine et équilibrée est un apport important et essentiel lors des périodes de récupération chez l’athlète. Enfin le karaté est de l’éducation physique reposant sur une philosophie de vie découlant du Dojo Kun. C’est par cette voie, entraînement au sein de la douleur, acharnement et assiduité à l’entraînement et la maîtrise de soi que le karatéka découvrira l’équilibre entre le corps, le cœur et l’esprit. Si ce texte vous a plu, vous pouvez le partager en mentionnant l'auteur.

Centre Gishinkan 13.10.2020

Vidéo 1: Heian Shodan Points importants: Shimiru Shimasu, poussée en diagonale pour Gedan Barai, maintenir la poussée de Gedan Barai en exécutant Chudan Oi zuki..., Flexion du coude pour Jodan Age Uke, Pivots, contraction de l'intérieur de la jambe lorsque hanches droite et exécutant Chudan OI Zuki, angle de déplacement lors de Shuto Uke. Bon visionnement. See more

Centre Gishinkan 03.10.2020

Vidéo 1: Mikazuki geri, mikazuki geri uke ou Sokutei mawashi geri uke, Sokuto gyaku mawashi geri uke. Vidéo 2: Yoko geri keage.

Centre Gishinkan 22.09.2020

Vidéo 1: Shinite et Hikite, But de chaque technique, Direction de l'énergie, différentes technique. Vidéo 2: Uchi Waza.

Centre Gishinkan 08.09.2020

Early 1960s photo of Okazaki Sensei and Nishiyama Sensei.

Centre Gishinkan 22.08.2020

NIshiyama, Kanazawa et Okazaki senseis, les trois sont morts. vraiment dommage

Centre Gishinkan 06.08.2020

A very sad day indeed, In fact this will be my only post for today I am deeply saddened. I regret to inform you that SENSEI TERUYUKI OKAZAKI HAS PASSED AWAY -... R.I.P. He passed awY from complications of the Coronavirus . Myself and many of us here are heartbroken and devastated as many of you will be. He believed heavily on the Dojo kun and bringing peace to all. It was told to me by someone close that a memorial cannot be done because of the Coronavirus and because we are locked down. We want to give the family our deepest condolences from Shotokan Path. R.I.P. See more

Centre Gishinkan 02.08.2020

It is with the deepest sadness that I inform you of the passing of Master Teruyuki Okazaki. He passed today, April 21st from complications of the Coronavirus. W...e are heartbroken and devastated as many of you will be. We were so very lucky to have him. Master Okazaki treated everyone like he knew each and every member personally and he deeply cared about everyone. In addition to our Chairman & Chief Instructor, Hiroyoshi Okazaki Shihan, you are all his legacy, so we are not lost. He instilled in each of us over and over again what he wanted and that was to be sure to teach all students the importance of not only kicking and punching, but more importantly the Dojo Kun and Shoto Niju Kun. Master Okazaki believed his mission was to contribute to bring peace to the world and he believed that it should be your mission as well. We cannot plan a memorial at this time because Philadelphia, PA USA is still under lockdown because of this pandemic. And for the same reason, please do not send anything to ISKF Headquarters. We can only check in on the office intermittently or we could get a penalty. We are working from home so please email headquarters if you have a question.

Centre Gishinkan 23.07.2020

Principe de base du karaté de l’École Todokai Dans toutes les voies martiales où il y a une confrontation ou un corps à corps, nous devons utiliser le principe ...Kureba mukae, sareba okuru. Ce principe signifie, Si un adversaire vient vers nous, nous devons lui souhaité la bienvenue, par contre s’il s’éloigne, nous devons le poursuivre. En d’autres termes, si une personne vient à notre maison, nous devons aller à sa rencontre et le guider vers le lieu où nous voulons discuter. Par ailleurs, s’il désire quitter notre maison, nous devons l’escorter à la sortie. Parfois, nous pouvons aller à la porte pour rencontrer la personne inconnue voulant nous rencontrer, à nous d’accepter sa de-mande ou de refuser et ce, surplace. Selon moi, ce principe est le fondement du karaté. Qui plus est, lors des kihon, nous devons avoir en tête ce principe. Nous devons comprendre les diverses avenues que le karaté peut offrir et ce, en maximisant notre énergie tout en minimisant notre effort. Dans les kihon, kata et kumité, nous devons découvrir le vrai jeu de rôle soit Tori ou soit Uke. Le côté Tori est celui qui est le donneur ou l’attaquant. Par ailleurs, le côté Uke est le côté recevant. Le mot Uke vient du verbe japonais ukeru () signifiant recevoir. Nous ne devons pas nous méprendre, si le côté Uke veut arrêter un adversaire, imaginaire ou réel, en causant de la douleur, il se doit de changer de rôle et devenir attaquant en exécutant une technique décisive, d’où confrontation demandant le ressentit de chacun des adversaires. Ce principe s’appelle Uke Wa Kime Nari et sa particularité est un style de blocage très dur en Karaté. Par contre, si Uke demeure receveur, il doit atténuer l’attaque et peut le faire avec les cinq formes misent à sa disposition : les Hineri uke, les Osae uke, les Harité uke, les Nagashi uke et finalement les Tsukami uke. Uke peut utiliser les cinq familles d’uke soit en avançant, ou en étant surplace ou en reculant. Le but est de minimiser le contact de confrontation avec l’adversaire. Lorsque nous exécutons une technique de karaté surplace, nous pouvons générer notre énergie en utilisant le mouvement de rotation des hanches pour les techniques de poing, de coups fouettés des mains, de blocages et les coups circulaires utilisant les jambes. Nous pouvons en basculant les hanches générer de l’énergie lors des coups de pied fouetté ou pénétrant. En plus, nous devons comprendre l’aspect mental de l’intervention surplace. L’énergie physique déployée lors des techniques de base est une chose, mais vivre une confrontation ou un corps à corps est une autre. Cela touche à la volonté et à l’énergie mentale. Pour se faire, nous devons nous entraîner, comme Yamaguchi O’sensei me disait, en vivant l’esprit du désespoir où nous n’avons pas de deuxième chance. Nous devons prendre une décision et vivre avec ce geste en l’assumant pleinement. Au moment des translations vers l’avant, notre corps génère son énergie physique et la résultante des forces vectorielles exécutant la technique doit être une poussée dans le sens du mouvement. Nous devons avoir en tête l’esprit de poursuivre notre adversaire afin le maîtriser et le mettre hors de nuire et ce, en envoyant la force vectorielle de notre énergie mentale et physique dans la direction où notre adversaire imaginaire ou réel, s’il reçoit au moment de l’impact toute cette énergie, serait dans une situation précaire à la suite de cet impact. Par ailleurs, il est impossible de générer de l’énergie maximale vers l’avant en reculant. Nous devons, donc, tirer vers soi ou en diagonale vers l’arrière cette énergie. Nous devons aller à la rencontre de notre adversaire avant la fin du déploiement de son mouvement afin de rentrer en contact et rediriger son mouvement à l’extérieur de sa trajectoire initiale, ainsi en maîtrisant le mouvement adverse, nous le redirigerons vers une nouvelle trajectoire où l’adversaire sera dans une situation précaire. La seule exception à cette règle est le déplacement vers l’arrière en position arrière ou kokutsu dachi. Le fait de déplacer 70% du poids sur la jambe arrière amène une réaction vers l’avant lorsque nous stabilisons le pied arrière au plancher, nous utilisons, en d’autres mots, la réaction du plancher à notre avantage. Afin de mieux comprendre l’enjeu de cette maximisation de notre énergie, nous devons comprendre la concentration de la ligne de force ou vectorielle. Alain Faucher Todokai See more

Centre Gishinkan 21.07.2020

Sochin par Hiroshi Shirai Sensei ( né le 31 juillet 1937) (Vieille vidéo Japan Karate Association)

Centre Gishinkan 14.07.2020

Cette capsule réfère aux différents familles de mouvement utilisées en karaté (Partie 1): Poussée et traction, mouvements circulaires, rotations et vrille, s'équilibrer et se rééquilibrer.

Centre Gishinkan 09.07.2020

Renoji tachi: Il existe deux formes de Renoji tachi. Ushiro Renoji tachi que l'on retrouve dans le kata Kanku Daï. Mae Renoji tachi que l'on retrouve dans le ka...ta Ni Ju Shi Hô. Souvent, nous voyons dans l'exécution de Kanku Daï, la parade Gedan barai poussé vers l'avant. Comment pouvons-nous pousser vers l'avant, alors que notre centre de gravité se déplace vers l'arrière? Dans le Kata Ni Ju Shi Hô, le poids du corps se déplace vers la jambe avant, car nous déplaçons notre corps vers l'avant lors de l'exécution de Mae Hiji Ate. Travaillez ces deux formes, à plusieurs reprises, afin de comprendre et assimiler les mouvements. See more

Centre Gishinkan 24.06.2020

Cette capsule réfère aux différents familles de mouvement utilisées en karaté (Partie 2): Sauter, déplacements en translation, levier

Centre Gishinkan 21.06.2020

Bonjour Les fans de Karaté Covid19 Restez-à-Maison Eh bien, l'attente est terminée; voici un ensemble de combats à poids ouvert Kumité entre Marc Hamon et des c...oncurrents bien connus: Alain Bellavance, Gerard Lauziere, Roch Laflamme, Yaro Tarana & Ralph Doliscat. Il y aura plus de combats mettant en vedette Marc et divers autres concurrents à venir. Profitez-en et S.V.P. partagez. Philip Calamatas (Centre Gishinkan - Todokai Montréal) : Hello Friends of Covid19 Stay-at-Home Karate Well the wait is over; here is a set of open-weight Kumité between Marc Hamon and well known competitors: Alain Bellavance, Gerard Lauziere, Roch Laflamme, Yaro Tarana & Ralph Doliscat. There will be more fights featuring Marc and various other Québec competitors coming in the future. Enjoy and please share. Philip Calamatas (Centre Gishinkan - Todokai Montréal) See more

Centre Gishinkan 04.06.2020

everybody knows?

Centre Gishinkan 27.05.2020

Toru Yamaguchi (Iwaizumi) Sensei, 9ième dan JKSF, (1936-2010) Heian Godan (vieux kata Shotokan JKA) Il est le fondateur et chef instructeur de la Nihon Dento S...hotokan Karate Renmei, l’école TODOKAI. Il n’a pas fait ses études à l’université de Takushoku comme beaucoup d’autres grands noms du karate, mais à l'université Komazawa au Japon et a été gradué du fameux cours d'instructeur de la JKA (Kenshusei) où il était un élève direct du maître Masatoshi Nakayama et de Gichin Funakoshi, Il a peaufiné son entraînement avec des instructeurs de renom comme Maître Hidetaka Nishiyama et Maître Taiji Kase See more

Centre Gishinkan 21.05.2020

Yoshitaka ( Gigo) Funakoshi performs Yama Zuki. * photo credit Kase- Ha Shotokan- Ryu Borovo.

Centre Gishinkan 02.05.2020

A little something to think about whilst self-isolating.... Stay safe!

Centre Gishinkan 28.04.2020

Keep on paying your dues, Now more than ever.

Centre Gishinkan 20.04.2020

Shuhari Copiar, quebrar, desarrollar. Shuhari se traduce aproximadamente como "primero aprender, después desprenderse y finalmente trascender."... "Refiriéndonos a las Artes Marciales y más concretamente al Karatedo, es obvio que cuándo aprendemos o nos entrenamos en su aprendizaje, pasamos a través de marcadas etapas. Es el concepto de SHU, HA, RI. En SHU, repetimos y repetimos y nos disciplinamos de modo que nuestro cuerpo absorba las formas que nuestros antecesores crearon. Seguimos fieles a estas formas sin desviarnos. Luego, en la etapa de HA, una vez nos hemos disciplinado para adquirir las formas y movimientos, hacemos innovaciones. Es el momento de quebrar. En este proceso las formas pueden ser rotas y descartadas. Finalmente, en RI, nos libramos por completo de las formas, abrimos la puerta a la técnica creativa, y llegamos a un lugar en que actuamos de acuerdo con lo que nuestro corazón/mente desea, sin límites más allá de las leyes." Durante la fase SHU el estudiante tiene que seguir lealmente la instrucción de su maestro. El estudiante no está todavía a punto para explorar y comparar caminos diferentes. El SHUHARI puede ser considerado como una serie de círculos concéntricos, con SHU dentro de HA, y ambos dentro de RI. Las técnicas fundamentales y el conocimiento no cambian. El concepto de SHUHARI fue presentado por primera vez por Fuhaku Kawakami como JO-HA-KYU. Más adelante Zeami Motokiyo, el maestro de Noh, extendió este concepto a su baile como SHUHARI, que a su vez devendría en parte de la filosofía del BUSHIDO (Artes Marciales Japonesas).

Centre Gishinkan 05.04.2020

A rare and historical photograph. This is a photograph of the funeral of Master Gichin Funakoshi’s son Gigo (Yoshitaka) Funakoshi, on November 24th 1945. Maste...r Gichin Funakoshi is seated 4th from the left, his wife Gosei on his right, to her right is their first son Giei. It was the end of the war and he was 77 years old and his country was devastated because of the war. His surviving students that survived was scattered all over. 1945 was the lowest point in Master Funakoshi’s life. At his age he had to rebuild (A new generation of students would come). See more

Centre Gishinkan 25.03.2020

Je pars sur une nouveaux challenge - Les Anciens R.I.P. de ma collection Le grand sensei Arry Anastasiadis Shotokan Karaté

Centre Gishinkan 22.03.2020

Different expressions of a fighting pattern. Jion Kata in Wado Ryu, Shotokan, and Shito Ryu versions.

Centre Gishinkan 02.03.2020

Such an honour to train and talk with Karaté Master Hanshi Alain Faucher Todokai about the finer points of the art at the 25 Anniversary of the Kingston Winter Training. You would never know he is 73 years old by the lightning quick movement.

Centre Gishinkan 11.02.2020

Création de la JKA International Canada 8 septembre 1974; Alain Faucher sensei à droite en bas

Centre Gishinkan 24.01.2020

Filmmaterial auf RTVE Spanien entdeckt Video zeigt historische Aufnahmen von Funakoshi Sensei und sein Training (07 April 1952) Oss

Centre Gishinkan 14.01.2020

Joaquín Phoenix (Joker)

Centre Gishinkan 08.01.2020

KataIntroductionDans le texte suivant, je vais parler comment s’entraîner aux Katas et ce, sous toutes les formes, peu importe le style, la voie martiale: Katas en karaté, Katas en kobudo d’Okinawa ou du Japon.

Centre Gishinkan 04.01.2020

How to pronounce all 26 Shotokan Kata names properly. Video credits: Karate Dojo Waku Link: https://youtu.be/q781VozlIaw

Centre Gishinkan 29.12.2019

Séminaire national Todokai Canada

Centre Gishinkan 14.12.2019

Great clear shot of Master Gichin Funakoshi on a movement from Kanku-dai kata.

Centre Gishinkan 06.12.2019

At the 1963 JKA All Japan championships in Tokyo. Some of the kumite competitors , ( left to right). Yamaguchi, Isaka, Asai, Enoeda, Yaguchi, and Kanazawa.

Centre Gishinkan 25.11.2019

Sometimes being strong ain’t enough. You also have to be smart. Like it? Share it!

Centre Gishinkan 08.11.2019

Le 20 octobre, notre dojo recevait Alain Faucher sensei, Nous avons pratiqué en détail comment se déplacer en combat et nous avons travaillé en profondeur Bassa...i dai. Alain Faucher sensei est un pédagogue extraordinaire et tous les participants ont apprécié l'enseignement. Prochain rendez-vous, le 1er décembre à 1h pm (13h). Kanku dai sera à l'honneur. See more

Centre Gishinkan 22.10.2019

A very sad day today with the passing of Sense Stan Schmidt. For a few years now he fought a lung problem ( IPF ) Idiopathic Pulmonary Fibrosis. Our Condolences to the Schmidt family. A huge loss to the karate world. May he R.I.P..

Centre Gishinkan 03.10.2019

Interview with Master Hirokazu Kanazawa Whilst living in Japan in the early ’90’s, I was fortunate enough to be able to meet Kancho Hirokazu Kanazawa, founder a...nd head of Shotokan Karate International. I initially met with Kancho Kanazawa at the 5th International Seminar of Budo Culture, and to be able to subsequently interview at his dojo in Tokyo. This interview was later published in the now-defunct Australasian Fighting Arts magazine..Master Hirokazu Kanazawa is a man who would need little introduction in the martial arts community. The President and Head Instructor of the Shotokan Karate International Federation (SKI), Kanazawa Sensei is one of the pioneers of Shotokan Karate in the West. Kanazawa Sensei has studied Shotokan style Karate since his youth. After graduating from University, he entered the famous Instructors Course of the Nihon Karate Kyokai (Japan Karate Association). Kanazawa Sensei was fortunate to have had the opportunity to train under the watchful eye of Master Gichin Funakoshi, one of the leading figures responsible for the introduction of Okinawan Karate to Japan, and subsequently to the West. After graduating from the JKA’s Instructors Course, Sensei Kanazawa resided in Europe for many years, where he was a Senior Instructor with the JKA. In modern times, Kanazawa Sensei has established his own organisation, the SKI, which is dedicated to expanding the teachings of Kanazawa Sensei’s style. While Shotokan Karate is, without doubt, one of the hard styles of Karate, Kanazawa Sensei is enthusiastic about the direction of his own training and research into the softer side of Budo. This, coupled with his gentle and friendly nature, serves to convince all who meet him that he is truly a gentleman. However, all those who have the opportunity to see Kanazawa Sensei in action will be impressed by his ability and the power that his 60-year-young body can generate. I conducted this interview in 1993 at Kanazawa Sensei’s impressive new Hombu Dojo in the Tokyo suburb of Kugahara. This interview was originally published in the now-defunct magazine, Australasian Fighting Arts, and has been posted on Kengokai.com as a good reference article for interested karateka. Sensei, I would like to start by asking you to describe some of your recollections of Master Gichin Funakoshi. Yes, when I was a university student, and of course after graduating, wwhen I came to the JKA Instructors Training, Funakoshi Sensei was still alive and visited us and taught. After I graduated (from University), mostly he didn’t change into a gi, but he watched us and guided us and asked questions. In my University time, sometimes he changed into a karate gi and advised us. I especially remember him, because I always picked up Funakoshi Sensei, along with my classmate, Mr Haru, who is teaching in Malaysia. Mr Haru and I mostly went to pick up Funakoshi Sensei and bring him to Takushoku University. He came for Shodan Shinsa grading examinations and special courses. At these times, all Universities came to one Dojo and trained together. Gradings were the same all together. Now, each University has independent gradings, but in our time, all were together. He mostly wore geta (Japanese sandles), and sometimes higher geta. I was always worried about him. I hoped he wouldn’t fall down. He was already 80 years old, or near 80 years. Funakoshi Sensei always said, Next year I am 80 years old. He was always polite. When passing Yasukuni Jinja (a famous Shrine in Tokyo) or the Palace in a car he always took off his hat. Like a bow. Very, very correct behaviour. Always a gentleman. Recently Sensei, you were at the International Seminar of Budo Culture, held at the International Budo University as the Shihan of Karate. What are your thoughts on this seminar and its value to the modern budo world? articles: kanazawa01.jpgI think it’s very good, because many international Budoka come to one place and live, eat and train together, at the same time experiencing other training, and also their own Budo. That is good. But it’s mostly the same people (participants) each year. I hope the Budokan (the organisers of the seminar) will make some new lectures and programs. Nearly the same lectures every year. Also I think that some of the Shihan should conduct lectures, even if only for half an hour. And they must give more question time to participants. Definitely. A lot of good questions were left unanswered because of time. I was very interested in the final lecture at which you and some of the other Budo’s Shihans discussed the meaning of Shi (meaning master or teacher). Could you please give a brief overview on your thoughts on the importance of Shi being a teacher / Sensei. Shi is actually something I cannot say about myself. I can’t say I am Shi. ‘Shi’ is something other people can say about you. If I respect my teacher, if I love him, then he might be ‘Shi’. It’s different things to people. Whatever I do, good or not good, is my spirit, my ‘Shi’. Shi has a very, very wide meaning. You also reflected about a story about one time when you went to England Yes, England. I suppose I can’t forget that. I was surprised. Fourteen or fifteen years ago, I went to Germany to teach. After one week of teaching, I was supposed to fly to London. I went to the airport and thought I still had enough time and ordered some tea. Then I heard the announcement, but the tea hadn’t come. So I had to wait. Afterwards, the plane had gone. So I went back to Mr Nagai’s home and decided to spend one more week in Germany. I was living in England, and didn’t worry as I had nothing special to do. I was worried about my friend and student who was supposed to meet me. But I couldn’t contact him. I thought that when I didn’t come out of the plane, he would understand and go home. After one week, the next Friday, I arrived in London, and my friend was waiting. I just said Oh, thank you, and he took me home. The next day I asked him how he knew I was coming on that day. He said he didn’t know. Everyday he came to the airport to meet that plane. I was very surprised. Sensei, you once comment that Shotokan is a young man’s style. Could you expand on the meaning of that comment? Yes. Actually ‘ryu’, styles, are for different generations. Styles, kata, looks are only for different generations. Shotokan is more for physical improvement, for young men. Next Gojuryu is good for making a strong body. The next one, Shitoryu, is more artistic. Not hard. Therefore Funakoshi Sensei didn’t say Karate is styles. He didn’t talk about ‘ryu’. Many teachers from Okinawa say Shorinjiryu or Shorinryu or Itosuryu or Naha-te or Shuri-te. Funakoshi Sensei never talked about ‘ryu’. Just Karate. Later Karatedo. Therefore Funakoshi Sensei’s stance and movement was the same as that as Shitoryu. Short stance, higher. But he said to us: You are young men, so you must have wider, deeper stances. Because we were students, young men, we wider, deeper stance, faster movement. Strong! I think in his mind there were many types of teaching. Funakoshi Sensei taught mostly University students, therefore deeper, faster Karate, like the present Shotokan. His style was faster, shorter So actually the Karate he taught looked different to the Karate he practised? Very different. Therefore I think a part of Funakoshi Sensei’s style is the present Shotokan. In his mind it was much bigger. You yourself are known for practising Tai Chi, a softer form of Budo. I presume that in this way you are trying to follow Funakoshi Sensei’s example? Yes. Tai Chi is for older people. More than Shitoryu. Tai Chi is better for older people. Tai Chi helps make a softer, supple body. So Budo, as a lifelong art, must be adapted for different age groups? Yes. I demonstrate hard and fast because I have to teach to students. But my own way looks more like Shitoryu. This is better for me. Is this why you have introduced other kata, such as Seienchin, to SKI? Yes, I used to emphasise Kyogi Kata (competition kata). It’s harder, and the stop is on the focus point. This is for two reasons. One is for strong body focus and the other is for character improvement. Now, I think flowing kata is valuable too. Like this. (Sensei demonstrated a flowing kata he is developing). The focus point is on completion. This type of kata is in my mind. Maybe at the end of this year I will teach it to some of the instructors. Hard kata is hard for me. I am already 60. This type is for me now. My image kata. Maybe I will offer this to the Zen Ku Ren (the JKF Japan Karate Federation). If the accept, then okay. If not, no problem. I once heard of an interesting statement made by Master Jigoro Kano (the founder of Judo) that Shiai (competition) means to test together (based on the meanings of the ideograms used in the word ‘Shiai’). Thus, he stated, actual competition is not as important as the process of testing techniques. Yes, shiai means testing. Testing yourself. Everyday training is important, but it is hard to know how much you are improving. Therefore, shiai is important. Also for the opponent. Shiai tests yourself and your opponent. We can see his level. We learn to read the opponent his mind and technique. What are your thoughts on the possibility of Karate entering the Olympics? The Karate population is big, so maybe the IOC cannot say no. Its very difficult. For sports, it must be easy to see who is winning. Clear decision. But now it is mostly the referees decision. Very confusing. Sometimes the winner is not happy, the loser is not happy. Maybe Karate is not ready for the Olympics. Karate people need to improve the competition. But if we don’t have enough control, its not Karate. How about the use of protective equipment like Anzen Bogu, and controlled contact? Maybe this type of equipment, connected to a machine with lights to show good technique. Like fencing. Then maybe it can be fair. But in fencing only a touch is needed. But in Karate there must different scores for different strength, shown by different coloured lights. Then the fight must go full time without stopping. Two minutes, and referees recognising a technique when it happens. Good jodan geri (head kicks) should be double points. Then it looks like Karate. Only punching does not look like Karate. In Europe, I was there six years, I made some rules like that. Therefore, European people kick more to the head. One time I took a Japanese team to Mexico. The Japanese team was punch-punch-punch. The European team was kick-punch-kick. Jodan kicking. Why? Not only the teaching method, but the rules of competition are important. Sensei, you are famous for your practise of the Nunchaku. What do you believe is the value of the practice of Buki (weapons) for Karateka? I like Kobudo (the practice of ancient weapons) because Karate was Kobudo a long time ago. But Karate has improved for modern times. At last, Karate became an independent Budo, like brothers. Karate and Kobudo are brothers. All of them are brothers nunchaku, tonfa, sai, jo, bo, kai, kama. Therefore if we do some part of Kobudo, not necessarily all, we can keep the feeling of Karate. How it developed. For example, now I live in Tokyo, actually Chiba, but if I see a fishing boat I remember my home town, where I was born. Same meaning, therefore I respect Kobudo. Nunchaku is my favourite. Before nunchaku, sai was my favourite. But now, nunchaku. Bo or bokuto can be stopped, but nunchaku cannot be stopped. It’s good for learning to understand circular movement. If not correct, then ‘PON!’, you get hit! Nunchaku is natural, circular movement. Same as Tai Chi or Aikido. Actually its both (circular and linear). Like a car, the wheels go round, but the pistons go up and down. Same with a punch, the arm is straight, but the hips are circular. Sensei, could you describe your personal philosophy? Positive and negative philosophy is important. For example, if you have completely different opinion to me then I automatically try to think of your position. If we understand each other, then we don’t fight. This philosophy is very important. Sensei, thank you very much. You’re welcome. Thank you. AUTHOR’S NOTE: I would like to thank Sensei Danny Hakim, 4th Dan, of SKI Australia, whose help in arranging this interview is greatly appreciated.

Centre Gishinkan 14.09.2019

Bienvenue au Dojo Québec Hoitsugan dans la famille Todokai CanadaBienvenue au Dojo Québec Hoitsugan dans la famille Todokai Canada

Centre Gishinkan 30.08.2019

How Olympic Style Kata (forms) competition is done.

Centre Gishinkan 20.08.2019

How to FIGHT with KATA!

Centre Gishinkan 11.08.2019

THIS VIDEO IS ABOUT GRADUATION EXAM FOR 1Th DAN KARATE SHOTOKAN - KIHON

Centre Gishinkan 30.07.2019

What an amazing perspective from Kobe Bryant on dealing with losing!